Regie: Ed Harris
Cast: Ed Harris, Viggo Mortensen, Renée Zellweger
Genre: Misdaad / drama / western
Lengte: 114 minuten
Première: donderdag 7 mei 2009
  Mogelijk schade tot 9 jaar Angst Grof taalgebruik
Ooit was het het meest gebruike genre voor films, maar tegenwoordig zien we maar bar weinig westerns op het witte doek verschijnen. De laatste jaren hebben we wel enkele schitterende beelden gehad in The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford en 3:10 to Yuma, maar verder was het aanbod erg karig. Ed Harris vond dit blijkbaar ook en hij waagde zich aan een verfilming van Appaloosa, een boek over twee trouwe vrienden die leefden in de tijd van de cowboys en indianen.

Naast de regie nam Ed Harris ook de hoofdrol op zich en dat pakte prima uit, hij heeft een perfecte kop voor dit soort films. Zijn personage, Virgil Cole, is een meesterschutter die samen met zijn partner Everett Hitch (Viggo Mortensen) in te huren is om problemen op te lossen. Wanneer de sherrif Clyde Stringer van het dorpje Appaloosa wordt vermoord door de rancher Randall Bragg (Jeremy Irons), besluiten de hoge piefen van het dorp de twee in te huren om ze te verlossen van deze maniak die het dorp terrorriseert.

Appaloosa

De problemen worden echter groter als Virgil valt voor de jongedame Allison French (Reneé Zellweger), die echter wel erg makkelijk het bed in de krijgen valt. Wanneer er hulp komt van een jongen die wil getuigen tegen Bragg, krijgen de twee helden de kans om voor eens en altijd van hem af te zijn. Maar uiteraard gaat ook dat niet zonder slag of stoot...

Met zo'n sterrencast is het altijd toch nog maar afwachten of dit garant staat voor een geslaagde film, maar Ed Harris heeft het hier bijzonder gedaan. Zijn hoofdrol en die van Jeremy Irons springen eruit, maar ook Viggo Mortensen mag er zeker weten, allemaal komen ze over alsof ze zo echt uit het wilde westen zijn weggestapt. De enige zwakke noot in dit samenspel is Reneé Zellweger, waarvan het nooit overtuigend overkomt waarom Virgil zo snel voor haar zou vallen. De interactie tussen Cole en Hitch is daarentegen perfect, als kijker heb je echt het gevoel te kijken naar twee goede vrienden die samen al heel wat hebben meegemaakt. Het trucje waarbij Hitch de moeilijke woorden afmaakt die Cole niet kan uitspreken is een beetje afleidend, maar over het geheel gezien komt de vriendschap erg goed over.

Appaloosa

Een ander pluspunt van de film is het tempo: dit is niet te gehaast en er komt erg weinig actie in voor, maar die momenten zijn wel net zo explosief als kort. De onvermijdelijke shootout aan het einde van de film is dan ook verrassend snel afgelopen, maar dit weet Cole goed uit te leggen. Nergens krijg je het gevoel dat je op je horloge wilt kijken om te zien hoe lang de film nog duurt, het verhaal is daar veel te interessant voor. Ed Harris heeft met deze western wederom bewezen van meerdere markten thuis te zijn, en de film is dan ook een aanrader voor iedereen die graag naar westerns kijkt of een mooie vriendschap uitgebeeld wilt zien op het grote scherm.