Regie: J.J. Abrams
Cast: Chris Pine, Zachary Quinto, Leonard Nimoy
Genre: Actie / avontuur / sciencefiction
Lengte: 127 minuten
Première: donderdag 7 mei 2009
  Mogelijk schade tot 12 jaar Geweld
Als je belast bent met het maken van een nieuw deel in een succesvolle filmserie, kan je diverse kanten op. Het is tegenwoordig populair om sequels duisterder te maken dan z'n voorgangers, maar een andere grote trend is het terugkeren naar de oorsprong van de hoofdkarakters. We zagen het recentelijk in onder andere de nieuwste Batman films en Wolverine, waarin wij als publiek konden zien hoe onze helden precies zo gevormd zijn als ze zijn. Dat concept moet J.J. Abrams (Lost) bevallen zijn, want dit is precies wat hij nu heeft gedaan met de grootste science-fiction serie ooit: Star Trek is een prequel op de alombekende reeks met in de hoofdrollen jonge versies van onder andere Captain Kirk en Spock, en dit is niet het enige element dat hij veranderd heeft.

Dit is alweer het 11e deel in de filmreeks, en het is dan ook niet verwonderlijk dat we inmiddels bepaalde zaken gewend zijn. Zo is het plot altijd houterig geweest en zit er wel actie in, maar dat heeft nooit de boventoon gevoerd. Tot nu althans... Tegenstanders van de tv-serie brengen vaak als argument op dat er wel erg veel over wetenschap wordt gepraat, met daartegenover veel te weinig actie. Abrams heeft getracht hier een gulden middenweg in te vinden, maar is daarbij helaas net iets te ver doorgeschoten: wanneer we Kirk op een ijsplaneet achtervolgt zien worden door een sneeuwmonster, wordt je als kijker onmiddelijk uit de film gehaald.

Star Trek

Die scène geeft meteen een ander opvallend element aan in dit nieuwe deel: het doet allemaal wel erg veel denken aan die andere bekende ruimte-reeks, Star Wars. Fans van beide series willen absoluut nooit dat ze met elkaar vergeleken worden, maar dit had met wat kleine wijzigingen makkelijk een film kunnen zijn van die andere reeks. Is dat erg? Nee, dat zeker niet, want Star Trek is gewoon een prima actiefilm geworden die zowel voor Trekkies als non-fans gewaardeerd kan worden. Alleen de echte Star Trek puristen zouden aanstoot kunnen nemen aan het feit dat het allemaal wel erg ver afstaat van de oorspronkelijke formule.

De film draait om de periode waarin Kirk en Spock elkaar leren kennen, als ze in opleiding zijn om de Starfleet te dienen. Wanneer de Romulan Nero (Eric Bana) opduikt en voor dood en verderf zorgt, moeten de twee leren samen te werken om het probleem op te lossen. De inmiddels uitgekauwde elementen als tijdreizen worden weer uit de kast getrokken, maar het zorgt wel voor enkele spectaculaire actiescènes. Het verhaal is al met al niet echt origineel en interessant, maar het is goed genoeg om van plek tot plek te komen. Toch bekruipt je wel ergens het gevoel dat dit allemaal net wat beter had gekund, maar daartegenover staat wel weer dat de relatie tussen Kirk en Spock prima geïntroduceerd wordt.

Star Trek

Het sterkste deel aan de film is waarschijnlijk wel de cast: Chris Pine is verrassend goed als Kirk, nergens probeert hij William Shatner na te doen, maar hij geeft wat eigen elementen aan het personage. Hij wordt echter overschaduwd door Zachary Quinto, die op geweldige wijze gestalte geeft aan de jonge Spock. Tot nu toe was hij vooral bekend van de serie Heroes, maar hopelijk is dit zijn springplank richting meer grote films, want hij maakt zeker indruk in deze grote rol. Verder maakt Karl Urban indruk als Bones McCoy, maar ook de rest van de personages is prima gecast, alleen krijgen ze soms wat weinig te doen. Zo is John Cho leuk als Sulu, maar hopelijk krijgt hij in een volgend deel wel een grotere verhaallijn. Hetzelfde geldt voor Simon Pegg als Scotty, alhoewel enkele van zijn humoristisch bedoelde stukken hier niet echt uit de verf kwamen.

Dat geeft meteen aan wat de potentie is van deze nieuwe versie: het leent zich uitstekend voor vervolgfilms! De nieuwe cast klikt goed en een nieuwe film is reeds aangekondigd. J.J. Abrams lijkt de juiste man te zijn voor vervolgen, maar met zijn overvolle agenda is het nog even afwachten of hij ook in de regiestoel plaats kan nemen. Star Trek smaakt in ieder geval naar meer, de film is zowel voor fans van de serie als gewone bioscoopgangers de moeite waard.