Gamer

Regie: Mark Neveldine en Brian Taylor
Cast: Gerard Butler, Michael C. Hall, Alison Lohman
Genre: Sciencefiction / thriller
Lengte: 95 minuten
Première: donderdag 8 oktober 2009
Het idee om mensen elkaar af te laten maken als sport is niet nieuw binnen de filmwereld, zo hadden we in het verleden al The Running Man en Battle Royale. Een ander concept dat al meerdere malen getoond is, is die waarin mensen op de één of andere manier een ander lichaam besturen. Dat idee krijgen we alleen dit najaar al in overvloede te zien met Avatar en Surrogates, maar Gamer is de eerste grote film die de twee combineert.

De film toont ons een grauwe toekomst waarin de mensheid afgezakt is tot een niveau waar alles draait om luiheid, seks en geweld. In plaats van direct met elkaar te communiceren geeft men er de voorkeur aan om Society te spelen, een virtuele wereld waarin je met een high-tech controller een persoon kan besturen à la The Sims en Second Life. Er is echter één groot verschil: de persoon die je bestuurt bestaat echt en moet alles doen wat jij hem opdraagt door een kunstmatige ingreep in de hersenen. Hierdoor kan men veilig alles doen wat ze willen met anderen, zonder daar daadwerkelijk aanwezig te hoeven zijn en enig risico te lopen.

Gamer

Het dieptepunt in deze toekomstige dystopie wordt echter bereikt wanneer wonderkind Ken Castle, bedenker van Society, met een opvolger komt genaamd Slayers. Ditmaal kan er gespeeld worden met veroordeelde misdadigers, die elkaar af moeten maken met alles wat er maar voorhanden is. Het idee is dat je na 30 overwinningen je vrijheid terug krijgt, maar Kable (Gerard Butler) is tot nu toe de enige die ook maar in de buurt van dat aantal komt. We volgen hem dan ook voornamelijk, maar af en toe zien we hoe zijn vrouw en dochter het er in de buitenwereld aan toe gaan en we maken kennis met een groep rebellen.

Het doel van deze zogenaamde Humanz is om de virtuele werelden voor eens en altijd te stoppen, maar helaas komen hun motieven niet erg duidelijk naar voren. Nergens krijg je echt het gevoel dat er een daadwerkelijke dreiging is van deze groep. Het feit dat Kable overigens telkens maar weer door blijft moorden zorgt er ook voor dat je voor zijn personage weinig affectie krijgt. Regisseurs Mark Neveldine en Brian Taylor maakten eerder met Crank een pretentieloze actiefilm die juist daarom zo goed werkte, maar hier willen ze er toch wat meer diepgang achter zetten en dat komt totaal niet uit de verf. Ironisch genoeg slaagde Crank er dan ook beter in om een computerspel weer te geven dan deze film.

Gamer

Van het verhaal moet deze film het dus niet hebben, maar dat kan nog goedkomen met de actie. Helaas is de kwaliteit daarvan nogal wisselend: spetterende shootouts en achtervolgingen gaan gepaard met slecht camerawerk en afleidende verlichting, die constant aan en uit gaat. Hier en daar is het zeker de moeite waard en zijn er wat mooie effecten te zien, maar het is allemaal net niet genoeg om het totaal naar een hoger niveau te tillen.

Gerard Butler doet nog zeker zijn best om iets te maken van de hoofdrol, maar het verhaal geeft hem zo weinig ruimte dat niet opgevallen zou zijn als zijn rol gespeeld was door bijvoorbeeld Jason Statham. Ook het einde is compleet over de top wanneer de slechterik al zingend zijn plannen bekend maakt, alsof hij in een Broadway-productie speelt in plaats van een grote film. Het regieduo heeft het zeker in zich om gewoon knallende actiefilms te maken, maar met Gamer hebben ze een film afgeleverd die een typische middenmoter is: leuk voor fans van het genre, maar voor de rest is er genoeg keuze uit veel betere actiefilms.

Oordeel: Waardering: 2,5 / 5