District 9

Regie: Neill Blomkamp
Cast: Sharlto Copley, Jason Cope, Nathalie Boltt
Genre: Sciencefiction
Lengte: 111 minuten
Première: donderdag 8 oktober 2009
De Zuid-Afrikaanse regisseur Neill Blomkamp maakte enkele jaren geleden de korte film Alive in Joburg over een groep aliens die op aarde landt en behandeld wordt als oud vuil. Peter Jackson, bekend van The Lord of the Rings, was zeer onder de indruk van dit slechts 6 minuten durende filmpje en bood hem aan dit unieke concept nog eens over te doen, maar ditmaal met een budget van een kleine 30 miljoen dollar. Het resultaat is een verfrissend science-fiction spektakel dat de mensheid hopelijk nog eens flink achter de oren doet krabben over de staat van deze maatschappij.

District 9 opent met oude nieuwsbeelden waarin we zien hoe er begin jaren '80 plotseling een buitenaards schip boven Johannesburg komt te hangen, en daar jarenlang niets anders doet dan er stil boven zweven. Pas na 20 jaar wordt er besloten het reusachtige schip met geweld open te maken, en het blijkt een enorme kolonie aliens te huisvesten, die echter geen weerstand bieden en hulpeloos zijn. De wezens, die prawns worden genoemd vanwege de gelijkenis met kleine schaaldieren, worden eerst in de ghetto's van de stad gestopt, maar al gauw blijkt dat de meeste mensen een flinke afkeer hebben van deze wezens. De naïeve bureaucraat Wikus van der Merwe krijgt dan ook de leiding over een grootschalige ontruiming, waarbij de aliens naar het kamp uit de titel moeten worden verplaatst.

District 9

De vergelijking met de apartheid is snel gemaakt en dat is niet voor niks: de film houdt ons werkelijk een spiegel voor en schuwt geen enkel middel om ons duidelijk te maken dat het over rascisme gaat. Niet alleen is de titel een verwijzing naar het beruchte District 6, ook worden de filmbeelden afgewisseld met oude, echte beelden van de kampen. Het eerste deel van de film heeft dan ook nogal wat diepgang en is daarom zo intrigerend. Zeker in het huidige politieke klimaat laat de film goed zien hoe makkelijk we weer kunnen terugvallen naar de xenofobie zoals de wereld die al diverse malen gezien heeft.

De film verandert (helaas) nogal van toon als Wikus, die overigens prachtig gespeeld wordt door de nieuwkomer Sharlto Copley, geïnfecteerd raakt met een buitenaards goedje. Dit spul is een echt ouderwetse MacGuffin: alles draait erom om het buisje met deze inhoud weer terug te krijgen, maar wat het precies is maakt eigenlijk voor de rest van het verhaal niet uit. Het zorgt ervoor dat de film halverwege verandert van een nep-documentaire met diepgang naar een typische popcornfilm vol actie.

Door de infectie transformeert Wikus namelijk geleidelijk naar een alien en dit zorgt ervoor dat hij hun wapens kan gebruiken, wat uiteraard gepaard gaat met flinke explosies die niet zouden misstaan in een film van Michael Bay. Écht storend is dit niet omdat de actie redelijk goed in elkaar zit, maar het doet de diepgang van het eerste deel een beetje vergeten en dat is zonde. De film heeft namelijk een goede boodschap en wellicht was het beter geweest als het op dezelfde manier verder was gegaan.

District 9

Opvallend is de manier waarop de visuele effecten geïntegreerd zijn in de documentaire-achtige stijl, veel van de computergegenereerde beelden bevinden zich op de achtergrond en zelfs bij de aliens zelf valt het niet echt op dat ze nep zijn. Het is zeer knap hoe het team met een relatief laag budget zo eigenlijk mooiere beelden heeft gemaakt dan menig grote actiefilms kunnen doen met veel meer geld tot hun beschikking. De sfeer is in het algemeen sowieso zeer goed, en als kijker krijg je op een gegeven moment zelfs enige sympathie voor de buitenaardse wezens.

District 9 zit boordevol met interessante vondsten zoals het feit dat de wezens dol zijn op kattenvoer en de link met apartheid is zeer treffend, maar je krijgt toch het gevoel dat er meer in had gezeten. Het is jammer dat er voor de slotfase is gekozen om er toch een grote actiefilm van te maken, dat haalt eigenlijk het sterke eerste deel een beetje onderuit. Het moge echter duidelijk zijn dat Neill Blomkamp zijn vuurtest goed heeft doorstaan, en het is te hopen dat hij met zijn volgende film weer zo'n treffende schets van de maatschappij kan maken. District 9 is uiteindelijk een meer dan redelijke film geworden die van verschillende markten probeert te snoepen, maar zich hiermee net iets teveel op de hals haalt. Tussen al het visuele geweld van deze zomer valt hij echter zeker op, en de film verdient het om een groot publiek te krijgen.