• 1 bestseller van een blogger
  • 1 met prijzen overladen actrice (Meryl Streep)
  • 1 opkomend acteertalent (Amy Adams)
  • 1/2 dosis drama
  • 1/2 dosis humor
Bereidingswijze

Laat een regisseur (Nora Ephron) bovenstaande boeken combineren tot één scenario, waarbij beide verhaallijnen getoond worden, maar nooit echt samenkomen. Zorg ervoor dat de bekende actrice de show steelt met haar vertolking van Julia Child, maar laat de jonge actrice ook een goed personage neerzetten. Vermeng dit verhaal met een vleugje drama, af en toe zelfs met een ongeloofwaardige ruzie, maar toon daarentegen ook wat scènes met de broodnodige humor.

Eindresultaat

Julie & Julia is een prima film geworden die ogenschijnlijk over koken gaat, maar een dieper verhaal te vertellen heeft over wat mensen echt gelukkig maakt. De geruchten gaan al dat Streep wederom een Oscarnominatie gaat krijgen en dat zou wellicht niet onterecht zijn, haar personage is een perfecte imitatie van Julia Child, zonder haar belachelijk te maken. Ook Amy Adams staat haar mannetje, maar haar verhaallijn is helaas sowieso minder interessant en vormt nu enkel wat afleiding tussen de hilarische scènes over Julia Child.

Julie & Julia

Het idee voor dit subverhaal is in de basis wel interessant: Julie Powell blogde enkele jaren geleden over haar pogingen om te leren koken. Ze stelde zich hierbij het doel om alle 524 gerechten uit het bekende boek van Julia Child in precies 365 dagen klaar te maken, en hiervan deed ze telkens verslag op haar webstek. Een interessant gegeven, maar toch blijf je telkens weer wachten op de scènes van Meryl Streep.

In haar helft van de film zien we hoe Julia Child haar man volgt door Europa en daarbij telkens hard werkt aan haar eigen kookboek. Er volgen diverse tegenslagen, maar de lange vrouw met een stem als een misthoorn laat zich hierdoor niet uit het veld slaan. Haar enthousiasme is aanstekelijk en het is niet moeilijk om je voor te stellen waarom het TV-programma van de echte Child een groot succes was.

De film zou zich perfect lenen voor een afsluiter waarin de twee vrouwen elkaar eindelijk ontmoeten, maar het einde komt bijzonder abrupt en lijkt een beetje afgeraffeld. De humoristische scènes maken dit gelukkig een beetje goed, maar er had gewoon een stuk meer in gezeten. Julie & Julia is een leuke film geworden, maar mist net dat beetje extra om er een echte topfilm van te maken.