Regie: Reinout Oerlemans
Cast: Carice van Houten, Barry Atsma, Anna Drijver
Genre: Drama / romantiek
Lengte: 105 minuten
Première: donderdag 26 november 2009
  Mogelijk schade tot 12 jaar Angst Seks Grof taalgebruik
Reinout Oerlemans wist van tevoren dat hij het zwaar zou krijgen, toen hij besloot voor de eerste keer op de regiestoel plaats te nemen voor Komt een Vrouw Bij de Dokter. Hij liep al jaren rond met de rechten op het bekende boek van Kluun, maar toen hij niemand bereid kon vinden om deze taak op zich te nemen besloot hij om het dan maar zelf te doen. De eerste reacties in de media waren bijzonder negatief, want "waarom zou die soapster kunnen regisseren"? De eigenaar van Eyeworks nam zijn taak echter bijzonder serieus en inmiddels is de sfeer behoorlijk gedraaid; de film is goed ontvangen en breekt in Nederland record na record.

Het boek kwam alweer zes jaar geleden uit en was een semi-autobiografische vertelling over een man die verliefd wordt op een andere vrouw, terwijl zijn echtgenote borstkanker heeft. Raymond van de Klundert, zoals Kluun in het echt heet, had hiermee een enorme bestseller te pakken, maar het was nog maar de vraag of dit verhaal goed overgebracht kon worden naar het witte doek. Het resultaat van het debuut van Oerlemans geeft wat dat betreft toch wat gemengde gevoelens.

Komt een vrouw bij de dokter

De film opent, zoals het een Nederlandse film betaamt, met redelijk veel naakt en seks, maar het is hier voor de verandering eens een keer op zijn plaats. We zien hoe Stijn gelukkig is met zijn vrouw, maar ondertussen toch vreemdgaat alsof zijn leven er vanaf hangt. Zijn vrouw Carmen besluit deze "karaktertrek" voor lief te nemen en het stel is samen succesvol in een reclamebedrijf. Wanneer Carmen echter het slechte nieuws krijgt van haar dokter dat ze borstkanker heeft, verandert alles voor het stel. Stijn kan maar moeilijk omgaan met het feit dat zijn vrouw constant chemokuren krijgt en wisselt deze sessies dan ook af met in zijn eentje losgaan in discotheken.

Dit mondt echter uit in de grote fout die hij eigenlijk nooit zou gaan maken: hij wordt verliefd op één van zijn scharrels. Roos is kunstenares en bij haar vind Stijn de afwisseling die hij zo nodig denkt te hebben. Deze verhouding zou het hart van de film moeten vormen, maar in tegenstelling tot in het boek is Roos hier er echt alleen maar voor de seks. Nergens krijgt je het gevoel dat deze affaire echt iets betekent voor de hoofdpersoon, en mede daardoor wordt het ook nooit écht spannend.

De scènes aan het einde van de film laten menig bioscoopbezoeker snikkend in de stoelen achter, maar dit komt meer door de situatie dan het verhaal zelf. Het dochtertje van het getrouwde stel zorgt voor de meest emotionele delen van de film, maar het is totaal niet logisch waarom die verder zo weinig te zien is. Carmen filmt van alles en laat een kistje achter voor haar dochter met spulletjes om haar te herinneren, maar waarom zien we niet dat ze haar laatste maanden écht samen doorbrengen?

Komt een vrouw bij de dokter

Gelukkig is het acteerwerk wel meer dan prima in orde. Van Carice van Houten verwachten we tegenwoordig standaard al dat ze het goed doet en ook hier komt ze zeer overtuigend over. Van Barry Atsma zijn de verwachtingen lager, maar die weet met name tegen het einde verrassend goed zijn rol te vertolken. Hij komt sympathieker over dan de hoofdrolspeler in het boek, maar dat hoeft niet per sé slecht te zijn. De laatste grote rol is voor Anna Drijver die een goede keuze was voor de mysterieuze Roos, maar ook enkele kleinere rolletjes zoals die van Pierre Bokma werken goed.

Het eerste deel van Komt een Vrouw Bij de Dokter is opgedeeld in hoofdstukken, maar het is onduidelijk waarom deze scheiding later opeens weg is. Een ander puntje van kritiek is dat het vele gescheld niet de juiste emoties overbrengt. "Kankerkanker" klinkt eerder lachwekkend dan dat je met Stijn meevoelt, maar dat is wellicht meer een probleem van de Nederlandse taal in het algemeen dan een fout van de film. Toch laat de film je met gemengde gevoelens achter. Aan de ene kant is het verhaal redelijk goed overgebracht en het acteerwerk is van hoge kwaliteit, maar er zijn dus ook diverse punten die beter uitgevoerd hadden kunnen worden. Voor een regiedebuut heeft Oerlemans de verwachtingen echter overtroffen, en de enorme aantallen bioscoopbezoekers geven aan dat het waarschijnlijk niet lang zal duren voor hij met zijn tweede film op de proppen komt.