Regie: James Cameron
Cast: Sam Worthington, Zoe Saldaña, Sigourney Weaver
Genre: Actie / avontuur / fantasie
Lengte: 162 minuten
Première: donderdag 22 september 2022
  Mogelijk schade tot 12 jaar Geweld Angst Grof taalgebruik
De afgelopen maanden hebben we weer eens kunnen zien hoe belangrijk een goede marketingmachine kan zijn. James Cameron zou na meer dan 10 jaar eindelijk weer eens een film in de bioscoop brengen en niet zó maar eentje: hij riep te pas en te onpas dat zijn nieuwste kindje de filmwereld op de kop zou zetten. Met name het feit dat de film vooral in 3D bekeken moet worden liet de verwachtingen tot bijna onmogelijke hoogtes stijgen, en het lange wachten is nu eindelijk voorbij. Is Avatar alles wat we verwacht hadden, of komen bioscoopgangers van een koude kermis thuis?

Het verhaal is in ieder geval in de basis niet erg origineel, de klassieke verhaallijn van een man die verliefd wordt op een vrouwelijke tegenstander hebben we al talloze keren gezien, maar gelukkig biedt de film ons meer dan dat. We schrijven het jaar 2154 en we zien hoe de mensheid op de verre planeet Pandora een kostbaar type gesteente wil delven. Ze krijgen hierbij echter tegenstand van de Na'vi: inboorlingen met een blauwe huid die in connectie staan met alle organismen van de planeet.

Avatar

Om te proberen deze wezens weg te krijgen wordt er gebruik genaamd van de avatars uit de titel, speciaal gekweekte combinaties van mensen en Na'vi die op afstand bestuurd worden door gespecialiseerde mensen op de basis om te onderhandelen. Wanneer zijn tweelingbroer omkomt krijgt de ex-marinier Jake Sully de kans diens avatar over te nemen, maar naast zijn diplomatieke rol moet hij tevens de plaatselijke legerbaas van informatie voorzien, zodat die eventueel met geweld de bevolking weg kan krijgen.

Sully infiltreert als zijn blauwe alter ego succesvol bij de inheemse bevolking, maar wordt daar uiteraard verliefd op de plaatselijke prinses. Dit is niet het enige element van het verhaal wat niet erg origineel is, maar daar staat tegenover dat Cameron een compleet nieuwe wereld geschapen heeft. Alles in de film ziet er buitenaards uit met een tikje aardse eigenschappen, en het is een waar feest voor de zintuigen om naar te kijken.

Avatar

De grootste promotie voor de film draait om het feit dat je de film in 3D kan bekijken en dat is dan ook echt waar de film in uitblinkt. Avatar is hét visitekaartje voor de film van de toekomst. Nergens komt het effect als een simpele gimmick over, je hebt ten alle tijde het gevoel dat je compleet in de wereld gezogen wordt. Deze film moet op het witte doek gezien worden, en eigenlijk is het dan ook verplicht om een voorstelling in 3D bij te wonen.

James Cameron heeft een compleet nieuwe mythologie bedacht en het is dan ook niet gek dat er waarschijnlijk 2 nieuwe delen aankomen. Het script mag nét iets sterker de volgende keer, maar laten we hopen dat we snel kunnen genieten van een vervolg. Avatar is namelijk een ware ervaring geworden en de film verdient het om door iedereen gezien te worden. James Cameron mag alvast een plekje vrijmaken voor de Oscar voor Beste Visuele Effecten, en geheel terecht. Na The Terminator, Aliens en Titanic heeft hij wederom filmgeschiedenis geschreven.

Oordeel: Waardering: 5 / 5