Regie: Jason Reitman
Cast: George Clooney, Anna Kendrick, Vera Farmiga
Genre: Komedie / drama
Lengte: 109 minuten
Première: donderdag 14 januari 2010
  Geschikt voor alle leeftijden Grof taalgebruik
Het is vast niet gemakkelijk om als zoon in de voetsporen te treden van een vader met enkele grote hits op zijn naam. Ivan Reitman regisseerde in de jaren '80 onder andere Ghostbusters en behaalde daarmee een cultstatus, maar die leverde hij later weer in door Twins en Junior te maken. Zijn zoon Jason heeft het stokje echter prima overgenomen; zo werden zijn laatste films Thank You For Smoking en Juno prima ontvangen en voor de laatste kreeg hij zelfs een nominatie voor de Oscar voor Beste Regie.

Zijn nieuwste film Up in the Air heeft qua hoofdpersonage een opvallende overeenkomst met zijn eerdere film over de tabaksindustrie. In beide gevallen volgen we een man met een baan die maar weinig mensen zouden aandurven, terwijl zij het juist heerlijk vinden. Ging het in het geval van Aaron Eckhart nog om een vertegenwoordiger van sigarettenfabrikanten, hier zien we George Clooney bezig als een zogenaamde Termination Facilitator genaamd Ryan Bingham.

Up in the Air

Zijn werk bestaat uit het ontslaan van mensen bij bedrijven die dit zelf niet aandurven. Zijn jarenlange ervaring zorgt ervoor dat hij altijd een weerwoord heeft, en hij zal nooit emotioneel aangeslagen zijn nadat hij ervoor heeft gezorgd dat iemand geen inkomen meer heeft. Voor dit werk reist Bingham zo vaak met het vliegtuig dat het voor hem zijn eerste thuis is geworden. Wanneer hij een korte periode in zijn echte appartement moet doorbrengen kan hij niet wachten tot hij weer zijn koffers mag pakken, en dat zorgt voor problemen als zijn baas gaat herstructureren.

Om de kosten te drukken wil Natalie Keener, een nieuwkomer in het bedrijf, de ontslaggesprekken voortaan via een soort webcam doen. Dit heeft echter als consequentie dat mensen als Bingham niet meer zo vaak het vliegtuig hoeven te pakken en dat bedreigt dus direct zijn levensstijl. Ten einde raad besluit hij het groentje een paar dagen mee te nemen op pad, om zo te laten zien wat het werk nu echt inhoudt.

Up in the Air is een aparte film geworden. Aan de ene kant zitten er enkele prachtige scènes in die getuigen van uitstekend schrijfwerk, zoals de ontmoeting tussen Bingham en een andere zakenvrouw op een vliegveld. Deze Alex Goran wordt uitstekend gespeeld door Vera Farmiga en de chemie tussen de twee acteurs is duidelijk aanwezig, maar ook de conversaties zelf zijn goed geschreven. Daarentegen zitten er ook enkele rare grappen in de film, zoals een spraakverwarring tussen de hoofdpersoon en een stewardess aan het begin van de film.

Up in the Air

De film heeft enkele schitterende cameo's, vooral de optredens van Zach Galifianakis en J.K. Simmons geven het net dat beetje extra. Het personage van Clooney zelf is ook gewoon prima uitgewerkt, het is al snel duidelijk wat zijn motivaties zijn en gaandeweg krijgen we steeds meer inkijk in zijn leven. Zo is het interessant om te zien dat hij regelmatig peptalks geeft bij grote bedrijven, hoewel het niet erg realistisch is dat zijn boodschap over zou komen. Ook zijn obsessieve fascinatie voor de totale afgelegde afstand met vliegtuigen zorgt voor een leuk element binnen het verhaal, zeker wanneer we horen dat hij toewerkt naar een geheim getal.

Jason Reitman gaat maar door met het afleveren van goede films. Ook zijn nieuwste release is weer een prima film geworden met een goed verhaal en solide acteerwerk. De film is met erg gemengde reacties ontvangen, maar wat mij betreft mag hij nog lang door blijven gaat met regisseren. Zolang hij maar niet té veel zijn vader gaat volgen en binnenkort met een sequel van Junior op de proppen komt ziet zijn toekomst er rooskleurig uit. Een nieuwe Oscarnominatie lijkt er echter aan te komen, aangezien de film genomineerd is voor maar liefst zes Golden Globes.