Regie: David Bowers
Cast: Freddie Highmore, Nicolas Cage, Bill Nighy
Genre: Actie / animatie / sciencefiction
Lengte: 94 minuten
Première: woensdag 3 februari 2010
  Mogelijk schade tot 6 jaar Geweld Angst
Ver voor de grote mangahype die de wereld momenteel overspoeld in alle soorten en maten was er de animatieserie Astro Boy, naar de gelijknamige Japanse mangaserie van Osamu Tezuka. Helaas voor vele fans verdween de animatie al na een paar jaar en moest men het doen met herhalingen van de 193 afleveringen. Zoals dat wel vaker gaat met televisieseries werden er plannen gemaakt voor een verfilming, maar echt los van de grond kwam het allemaal niet. Uiteindelijk kwam het idee voor de computeranimatie die nu in de bioscopen draait, die dankzij de kredietcrisis overigens bijna werd gecanceld.

Toby Tenma is een slimme en vlotte jongen. Zonder moeite beweegt hij zich in het leven en zijn vader houdt, zoals vaders dat doen, zielsveel van hem ondanks hun ietwat afstandelijke relatie. Al snel slaat echter het noodlot toe. Tijdens een experiment van zijn vader met een geheimzinnige krachtbron verdwijnt Toby en vader Tenma is werkelijk ontroostbaar.

Astro Boy

Vastberaden geen definitief afscheid te hebben genomen bouwt hij daarom een robot die lijkt op zijn zoon. Maar hoeveel deze ook dankzij het gebruik van DNA lijkt op zijn zoon, het is 'm tot zijn verdriet toch niet. Wanneer de robotzoon er dan ook nog achter komt dat hij slechts een kopie is en eigenlijk niet eens zó gewenst is vlucht hij weg.

Toegegeven, het verhaal van Astro Boy zit vol clichés. Vooral het tweede deel van de film heeft hier onder te lijden. Bekende ontwikkelingen met twijfel, vriendschap en dergelijke zijn niet van de lucht. Het wordt echter gered door de humor en enkele aardige ontwikkelingen die onder meer doorvloeien uit het eerste deel van de film. Deze helft is verreweg de beste, waarin serieus wordt ingegaan op de emotionele band die een vader met zijn zoon heeft. Dat komt in de Engelse versie mede door de aardige 'acteerprestaties' van Nicolas Cage, Bill Nighy en Freddie Highmore, die zich deels ook uit in de animaties van hun personages.

Astro Boy

Op animatiegebied is de film in orde. Hoewel de bewegingen zelfs binnen het universum van Astro Boy soms wat onnatuurlijk soepel overkomen, is het resultaat geslaagd te noemen. De figuren zijn perfect uit de originele manga getransformeerd naar de computer en nieuwe figuren zoals Dr. Temna, die iets meer lijkt op Nicolas Cage, passen daar prachtig in. Ondanks het relatief magere budget van 40 miljoen dollar zijn de achtergronden eenvoudig maar doeltreffend. Dit uit zich vooral in de spectaculaire shots die worden afgewisseld met vrij standaard camerawerk en totaalshots waarin de groteske wereld van Astro Boy word weergegeven.

Astro Boy is een mix van clichés, een beetje drama, aardige wendingen en humor. Een klassieker zal het nooit worden, maar mede door de liefde in de film van de makers is het genoeg voor een fijne anderhalf uur.