Regie: Richard Kelly
Cast: Cameron Diaz, James Marsden, Frank Langella
Genre: Horror / sciencefiction / thriller
Lengte: 115 minuten
Première: donderdag 4 februari 2010
  Mogelijk schade tot 12 jaar Angst Grof taalgebruik
Stel: 's Morgens word je wakker gemaakt door de bel. Je staat op, doet de deur open en ziet een auto wegrijden. Op de grond staat een pakje waarin een houten doos met een grote rode knop blijkt te zitten. Wanneer je daarop drukt, zo hoor je later, sterft er iemand en krijg jij één miljoen. Wat zou je doen? En wat doet Richard Kelly (Donnie Darko) met die keuze?

In The Box is het het gezin Lewis dat voor deze keuze wordt gesteld. In de ochtend krijgen ze het pakje en 's avonds, na een dag vol tegenslagen, komt de mysterieuze Arlington Sterward uitleggen hoe het zit met de doos. Dan begint het dilemma, waarbij ook wordt getwijfeld aan de echtheid van het verhaal. De keuze die ze uiteindelijk maken is er één met verstrekkende gevolgen.

The Box

Het idee van The Box leent zich uitstekend voor een filosofische en psychologische thriller. Men koos er echter voor om aan het originele verhaal van Richard Matheson (I Am Legend, The Twilight Zone) nog wat extra bovennatuurlijke elementen toe te voegen. Dat is op zich geen probleem, ware het niet dat het script en de montage nogal wat steken laten vallen. Ondanks een sterk begin lijkt het alsof de makers hun verhaal uit het oog verliezen. Er gebeurt simpelweg te weinig om echt te boeien en wanneer het interessant begint te worden, wordt dat niet goed genoeg uitgewerkt om de kijker vast te houden. Neem daarbij verhaallijnen die niet of nauwelijks worden uit- en afgewerkt en je houdt een naar verhouding heel magere film over.

Wat ook niet helpt is de muziek, het acteerwerk en de look van de film. Om met dat laatste te beginnen: De film speelt zich af in 1976, maar op wat technische mogelijkheden, tv-programma's, een behangetje en af en toe wat belichting na had het zich net zo goed in het heden kunnen afspelen. Op geen enkel moment probeert men de sfeer van toen écht over te brengen.

Het acteerwerk is ook al niet je van het: Cameron Diaz en James Marsden doen hun best, maar weten niet helemaal de emoties over te brengen die hun personages ervaren. De raadselachtige bijfiguren, Frank Langella als de raadselachtige Mr. Steward uitgezonderd, doen het ook al niet al te best, waardoor hun scènes mede door het script meer een goede dan een geslaagde poging zijn om de kijker te trekken.

The Box

De muziek is tot slot de ene keer te bombastisch en de andere keer weer te dramatisch. Ook hier zijn uitzonderingen, maar kloppen doet het over het algemeen niet. En wanneer het echt spannend of mysterieus wordt, is dat vaak nauwelijks hoorbaar in de muziek.

The Box is een film met een plot waar veel in had gezeten. Helaas faalt regisseur Richard Kelly, die eerder tot wonderboy werd benoemd, hierin door een gebrek aan voldoende onderhoudendheid in zijn film. De synopsis die ter promotie wordt gebruikt kent niet veel screentime en mag gerust misleidend worden genoemd, aangezien de film niet de diepgang biedt die het belooft. Ondanks deze fouten weet de film wel nét genoeg te trekken om de twee uur een klein beetje vol te houden. Het is echter jammer dat, gezien het uitstekende bronmateriaal, dit niet kan worden ontstegen, waardoor het na Southland Tales wat ons betreft Kelly's tweede misser op rij is geworden.

Oordeel: Waardering: 2 / 5