Regie: Clark Johnson
Cast: Michael Douglas, Kiefer Sutherland, Eva Longoria Parker
Genre: Actie / misdaad / drama
Lengte: 108 minuten
Première: donderdag 31 augustus 2006
  Mogelijk schade tot 6 jaar Geweld Angst Grof taalgebruik
Hij is lid van de Geheime Dienst van de Verenigde Staten. Hij ving ooit een kogel op voor Ronald Reagan, de toenmalige president. Zijn staat van dienst is indrukwekkend. Hij is legendarisch. Nu beschermt hij de vrouw van de president. Dan komt hem ter ore dat er een complot is om de president te vermoorden. Hij stelt een onderzoek in. En binnen de kortste keren is hij zelf hoofdverdachte nr. 1. Wie durft hem te arresteren? De bewijzen stapelen zich op tegen Pete Garrison. Zijn leugendetectie test is als enige negatief, hoge sommen geld zijn overgemaakt op zijn rekening, en als hij dan eindelijk gearresteerd moet worden, vlucht hij weg. Voor Pete’s leerling, en voormalig beste vriend Dave is het duidelijk Pete moet worden tegengehouden. Een klopjacht begint. Maar is Pete op de vlucht, of leidt hij zijn eigen onderzoek?

The sentinel

Het verhaal is een goed gegeven voor een spannende thriller. Daar komt bij dat de acteurs zich enorm thuis lijken te voelen in hun rollen. Michael Douglas is zonder twijfel op dreef als de charismatische Pete Garrison, en Kiefer Sutherland lijkt in eerste instantie zijn rol uit de hitserie 24 weer op zich te hebben genomen. De eerste helft van de film begint dan ook keurig alle feiten op een rijtje te zetten, en doet dit vakkundig. De tweede helft van de film lijkt echter routinematig, en al vlug bekruipt je het gevoel dat je het al eerder gezien hebt. De film blijft niettemin spannend, maar het gebrek aan een spectaculair einde nekt de film. Dankzij de vijandigheid tussen de oude vrienden Pete en Dave zou je een geweldige climax kunnen hebben, maar ook het raadsel of Pete nu wel of niet achter het complot zit had een sterk verhaalpunt kunnen wezen. Beide mogelijkheden worden vlak na de helft van de film de strot omgedraaid, en een bijna standaard einde volgt.

The sentinel

Ook de subplots hebben te lijden onder een zwak scenario. Het grootste subplot, Pete’s verhouding met de vrouw van de President, krijgt voldoende aandacht, maar wordt niet netjes afgerond. Pete’s vijandigheid met Dave wordt nergens kant en klaar verklaard, en blijft deels open voor speculatie, en zo zijn er nog enkele punten, die hier teveel van herhaal weg zouden geven. Al met al is het een spannende thriller, die de moeite waard is, maar die niet enorm verrast. Enkele plottwists zouden zeker hebben geholpen. Het beste punt van de film is het acteerwerk. Vooral Sutherland laat zien dat hij meer in zijn mars heeft dan slechts zijn 24-personage Jack Bauer.