An Education

An Education

Regie: Lone Scherfig
Cast: Carey Mulligan, Peter Sarsgaard, Alfred Molina
Lengte: 100 minuten
Première: donderdag 11 februari 2010
Af en toe krijgen we als bioscoopgangers de kans om een ontdekking te doen die je nog na lang zal blijven. In 2008 verraste Ellen Page ons met haar heerlijk natuurlijke manier van acteren in Juno, en de actrice werd al gauw benoemd tot ontdekking van het jaar. Het lijkt erop dat Carey Mulligan eenzelfde lot achterna kan gaan, want ook al zitten we nog vroeg in 2010, haar hoofdrol in An Aducation is weer één van die pareltjes waar iedereen van kan genieten.

Mulligan speelt de rol van Jenny, een 16-jarig meisje dat in de jaren '60 opgroeit in een buitenwijk van London onder streng toezicht van met name haar vader. Die ziet het liefste dat zijn kleine meisje gaat studeren op Oxford, maar Jenny is er nog allerminst zeker van wat ze wil gaan doen. Haar leven verandert drastisch wanneer ze David tegenkomt, een knappe dertiger gespeeld door Peter Sarsgaard die haar dromen laat uitkomen. Hij neemt haar mee uit eten, gaat met haar winkelen en overtuigt haar ouders keer op keer om haar mee te mogen nemen op weekendjes weg.

An education

Het enorme leeftijdsverschil tussen de twee is uiteraard twijfelachtig en diverse personen in Jenny's omgeving maken dit duidelijk kenbaar, maar zoals het een pubermeisje betaamt schuift ze deze zorgen resoluut opzij. Ze vraagt zich hardop af waarom niemand gewoon gelukkig voor haar kan zijn, en als kijker raak je er bijna van overtuigd dat het ook onschuldig is. Bijna... Uiteindelijk krijg je toch wel een ongemakkelijk gevoel als de relatie tussen de twee serieuzer begint te worden, maar gelukkig weet de film dit aan het einde goed te verwerken.

Carey Mulligan speelde het minderjarige meisje toen ze zelf al 22 was, maar ze doet dit volledig overtuigend en het is een genot om haar te zien acteren. Ook Sarsgaard levert prima werk op, maar het is interessant om te zien hoe zo'n ervaren acteur bijna weggespeeld wordt door een relatieve nieuwkomer. De andere sterke acteerprestatie krijgen we van Alfred Molina als de vader van Jenny. Zijn personage komt in het begin vooral overdreven streng over, maar naarmate de film vordert zie je dat hij haar vooral wil beschermen, met een prachtige monoloog aan het einde als hoogtepunt.

An education

Het verhaal heeft niet echt een leidende rode draad, maar echt storend is dit niet. Je bent als kijker toch wel benieuwd hoe de relatie zich verder zal ontwikkelen, maar de schrijvers hebben hier wel een grote kans laten liggen: We zien een paar keer hoe Jenny al een soort van vriendje heeft, maar dit komt nergens echt tot een conflict. Het zou interessant geweest zijn om te zien hoe het meisje omgaat met de twee mannen in haar leven, maar de jongen krijgt bijna geen tijd op het scherm om te tonen hoe pijnlijk dit voor hem is.

Dat mag echter de pret zeker niet drukken, An Aducation is een prachtige film die gedragen wordt door het acteerwerk van Mulligan. Zij alleen al maakt het de moeite waard om de film te zien. Ze mag er dan af en toe uitzien als een kleine versie van Katie Holmes, ze kan gelukkig een stuk beter acteren. Laten we dan ook hopen dat ze de Oscar voor Beste Vrouwelijke Hoofdrol mee mag nemen, dat zou ook meteen een klein goedmakertje zijn voor het feit dat Ellen Page daar naast greep.