Regie: Phil Lord en Chris Miller
Cast: Bill Hader, Anna Faris, James Caan
Genre: Animatie / familie
Lengte: 101 minuten
Première: woensdag 17 februari 2010
  Geschikt voor alle leeftijden
Sony timmert de laatste jaren aardig aan de weg als het gaat om 3D-animatiefilms. Open Season viel niet op, Monster House werd al een stukje beter en met Surf's Up lieten ze helemaal zien dat ook zij wat in hun mars hebben. Het was nog even afwachten of deze stijgende lijn voorgezet kon worden, maar gelukkig hebben ze met Het Regent Gehaktballen (Cloudy With A Chance Of Meatballs in het Engels) hun beste film tot nu toe gemaakt.

Het verhaal is gebaseerd op een populair prentenboek uit 1978 van Judi en Ron Barrett, en het werkt verrassend goed op het witte doek. We volgen Flint Lockwood, een jongeman die al van kinds af aan een passie heeft voor uitvinden. Het talent is er wel, maar aan alles wat hij maakt mankeert er wel iets. Zijn vader heeft dan ook liever dat Flint in zijn viswinkel komt werken, voordat er echt iets fout gaat.

Het Regent Gehaktballen

Natuurlijk kan de jongen zijn passie niet zomaar opzij zetten, en zijn zoektocht naar erkenning brengt hem naar de uitvinging die zijn leven voorgoed zal veranderen. Hij vindt een machine uit die voedsel kan maken, maar door een ongeluk komt het apparaat in de wolken terecht en het dorp wordt vanaf dat punt bestookt met grote hamburgers, spaghetti, ijsjes en ga zo maar door. Langzaam maar zeker ontdekt Flint echter dat hij deze ramp kan omdraaien in een zegen, waarmee zowel hij als het dorpje eindelijk op de kaart komen te staan.

Het idee van vliegend voedsel leent zich uiteraard perfect voor een animatiefilm en de studio heeft op het visuele vlak dan ook prachtig werk afgeleverd. Alles zit vol met details en ook de karakters zelf zitten vol leven. Het is dan ook een genot om naar te kijken, maar er is wel een klein probleempje dat roet in het eten kan gooien voor sommige bioscoopgangers: Omdat de film een hoog kindergehalte heeft is er besloten de film enkel in het Nederlands uit te brengen. Het grootste gemis hierbij is de stem van Mr. T die de plaatselijke politieagent inspreekt. De wijze waarop hij in de Engelse versie "Flint Lockwood!" roept blijft je bij, maar hier kunnen we daar helaas niet van genieten.

Het Regent Gehaktballen

De film probeert naast het hoofdverhaal nog een zijplot op te zetten over de relatie tussen de vader en zoon, maar op een speech op het einde na komt dit nergens echt uit de verf. We zien hier wel effectief gebruikt van een vertalende halsband, je zou zelfs bijna kunnen zeggen dat het hier nuttiger is dan in Up. Ook de liefdesperikelen van Flint met een weervrouw werken niet overal even lekker, maar deze extra stukken verhaal zorgen er wel voor dat de film genoeg te bieden heeft voor de wat oudere kijkers.

Het grootste pluspunt van de film is echter de humor, dat is zeker iets wat menig persoon over de streep kan trekken om de film te gaan bekijken. Er zijn overal running gags te vinden, zo komen de vliegende ratten die Flint uitvindt regelmatig terug, wat gegarandeerd voor kramp in de buikspieren zal zorgen. Het Regent Gehaktballen is geen perfecte film, maar het is absoluut de moeite waard om te zien voor iedereen die van animatie houdt. Al is het wel te hopen dat we de originele stem van Mr. T kunnen beluisteren op de dvd. Flint Lockwooooooood!