Regie: Michael Spierig en Peter Spierig
Cast: Ethan Hawke, Willem Dafoe, Isabel Lucas
Genre: Actie / drama / horror
Lengte: 98 minuten
Première: donderdag 25 februari 2010
  Mogelijk schade tot 16 jaar Geweld Angst Grof taalgebruik
Er zijn van die filmmakers die echt alles willen doen bij hun films. Zo is Robert Rodriguez niet alleen regisseur, maar tevens schrijver, componist, acteur en ga zo maar door. De gebroeders Spierig uit Duitsland zijn niet zulke grote controlfreaks, maar voor hun nieuwste film Daybreakers hebben ze wel een groot aantal visual effects zelf uit de computer getoverd.

We schrijven het jaar 2019, de mensheid is getroffen door een plaag die vrijwel iedereen tot vampier heeft getransformeerd. Om voorzien te worden van hun dagelijkse portie bloed worden de overgebleven mensen in grote torens geplaatst, zodat de bloedzuigers eenvoudig het rode goedje kunnen aftappen. Deze fabrieken hebben veel weg van de menselijke legbatterijen in The Matrix, maar in tegenstelling tot de robots hebben de vampieren niet genoeg mensen tot hun beschikking.

Daybreakers

Dit zorgt voor grote problemen, aangezien de wezens een stuk agressiever worden als ze niet genoeg bloed binnen krijgen. Speciale teams speuren daarom de straten af om schuilende mensen gevangen te nemen, maar een klein groepje wetenschappers probeert via een andere weg een oplossing te vinden. Aan het hoofd staat Ethan Hawke als Edward Dalton, een chemicus die probeert een synthetische vervanger te ontwikkelen voor de lichaamsvloeistof.

Dalton heeft medelijden met het lot van de gewone mensen en al gauw komt hij in contact met een groepje rebellen met Willem Dafoe als leider. Deze ex-vampier blijkt genezen te zijn en het is de taak van Dalton om uit te vinden hoe dit precies heeft kunnen gebeuren, zodat hij een geneesmiddel kan maken. Uiteraard krijgen we hierbij diverse actiescènes voor onze kiezen en passeren diverse clichés over vampieren de revue.

Het basisverhaal van de film is redelijk origineel binnen het wereldje, maar bewandelt toch nét iets teveel platgetreden paden om echt tot zijn recht te komen. Het is echter de fantastische sfeer die ervoor zorgt dat dat helemaal niet zo storend is. De tweelingbroers Michael en Peter hebben een wereld geschapen waarin de vampieren zich met allerlei technieken hebben aangepast om ook overdag uit de voeten te kunnen, en het is een genot om te zien wat ze allemaal bedacht hebben.

Daybreakers

Het acteerwerk is ook prima te pruimen, alleen verdient met name Willem Dafoe toch net wat betere dialogen. Ook de actie doet wat het moet doen: Entertainen, zonder over de top te gaan. De special effects zijn helaas van wisselende kwaliteit, wellicht heeft dit te maken met het feit dat de broers een deel voor hun eigen rekening hebben genomen.

Hoe dan ook, Daybreakers is een verrassend frisse vampierfilm geworden. De wereld leent zich prima voor vervolgfilms, al zijn die nog niet aangekondigd. Dit was pas de derde film van de regisserende broertjes, maar de kwaliteit die ze hier tonen doet sterk verlangen naar hun volgende film Captain Blood.