Regie: Martin Scorsese
Cast: Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo
Genre: Drama / horror / mysterie
Lengte: 148 minuten
Première: donderdag 18 februari 2010
  Afgeraden voor 16 jaar en jonger Geweld
Martin Scorsese is een regisseur die enorm veel kan halen uit zijn acteurs. Ze zijn niet alleen op de set aanwezig om zijn ideeën om te zetten naar personages, maar ze bieden hem ook juist inspiratie. Zijn eerste muze was Robert De Niro, Marty bracht hem met Mean Streets naar de top en er volgden maar liefst zeven andere samenwerkingen. Inmiddels is er een ander wonderkind waar de regisseur met de kenmerkende wenkbrauwen het liefst films mee maakt. Shutter Island is alweer zijn vierde film waarin Leonardo DiCaprio de hoofdrol speelt, en het ziet er niet naar uit dat dit de laatste keer is.

Scorsese is wat bronmateriaal betreft van alle markten thuis. Hij kan overweg met originele verhalen, maar heeft net zo weinig moeite met biografieën en remakes van Aziatische films. Zijn nieuwste project is een verfilming van het gelijknamige boek uit 2003. Schrijver Dennis Lehane is geen onbekende voor Hollywood, eerder werden zijn boeken Mystic River en Gone Baby Gone ook al succesvol omgezet naar celluloid.

Shutter Island

Het verhaal draait hoofdzakelijk om Teddy Daniels, een U.S. Marshal die belast wordt met een verdwijningszaak in een kliniek voor criminele geesteszieken. Het oord bevindt zich op een eiland en al snel na de aankomst van Daniels en zijn partner raakt het rotsblok in de oceaan afgesloten van de rest van de wereld door een enorme storm. De twee federale agenten zetten hun onderzoek voort, maar stuitten op veel tegenwerking en kunnen maar weinig mensen vertrouwen.

Tussendoor zien we hoe een traumatische ervaring het leven van de agent nog altijd dagelijks beïnvloedt, maar hij mag het onderzoek hier niet onder laten lijden. Gedreven kamt hij het hele eiland af op zoek naar antwoorden, en beetje bij beetje komt hij achter de gruwelijke waarheid.

Het verhaal wordt op intrigerende wijze vertelt, al zijn er af en toe net iets teveel draadjes die langs elkaar lopen. Het einde is ook niet zo verrassend als de makers waarschijnlijk hoopten, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Het verhaalt ontpopt zich tot een regelrechte whodunnit en de spanning bouwt bij de kijker beetje bij beetje op als hij probeert alle puzzelstukjes in elkaar te passen.

Shutter Island

Maar nog meer dan het verhaal moet de film het vooral hebben van de fantastische sfeer. Bijna elke scène bevat wel iconische beelden die je nog lang na zullen blijven. Vooral enkele flashbacks en zoektochten op het eiland zijn prachtig in beeld gebracht door cinematograaf Robert Richardson, het zou dan ook niet raar zijn als hij hiervoor overladen wordt met prijzen. Het schaduwwerk doet het af en toe lijken alsof we binnengestapt zijn bij een film uit de jaren '30, en dat werkt alleen maar in het voordeel van de film.

Een geweldige sfeer kan echter volledig teniet gedaan worden door slecht acteerwerk. Gelukkig is ook daarvan geen sprake. DiCaprio zet één van de betere personages uit zijn carrière neer, maar het zijn vooral enkele randfiguren als die van Ben Kingsley die eruit springen. Alleen Mark Ruffalo speelt een vrij generiek karakter, maar dat past ook wel een beetje bij de rol.

Martin Scorsese heeft een enorm indrukwekkende cv als het op filmgebied aankomt, en Shutter Island is weer een mooie toevoeging. De film prikkelt, zuigt je met de beelden in het verhaal en weet te intrigeren. Dat het einde wat voorspelbaar is maakt dan niet zo heel veel meer uit, het is hoe dan ook nu al één van de sterkste films van dit jaar.