Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest

Regie: Gore Verbinski
Cast: Johnny Depp, Orlando Bloom, Keira Knightley
Genre: Actie / avontuur / fantasie
Lengte: 151 minuten
Première: donderdag 13 juli 2006
"Captain Jack is back!" klonk er enkele maanden voor de release in de bioscoop... En hoe! Al vluchtend voor de heerser der diepe zeeën, Davey Jones, kroop Johnny Depp wederom meesterlijk in de huid van Captain Jack Sparrow.

Pirates of the Caribbean: dead man's chest

Elizabeth Swann (Keira Knightley) en Will Turner (Orlando Bloom) staan op het punt te trouwen, maar net op hun huwelijksdag arriveert Lord Beckett (Tom Hollander) in Port Royal met een aanhoudingsbevel voor zowel Elizabeth als Will. Om zichzelf en zijn verloofde vrij te kopen moet Will op zoek naar Jack Sparrow (Johnny Depp). Zijn missie is het kompas van Jack te pakken zien te krijgen, jammerlijk genoeg voor Will (niet voor ons, anders was er niet veel film te zien) heeft Jack zijn eigen problemen.

Dertien jaar geleden, dus nog voor de avonturen met Barbossa, maakte Jack een afspraak met de heerser der diepten; Davey Jones (Bill Nighy). De afspraak was dat Jack voor 13 jaar kapitein op het gezonken schip Black Pearl mocht spelen. Davey Jones liet het schip herrijzen en 13 jaar later komt Davey Jones terug voor de ziel van Jack. Maar zoals we Jack al kennen uit deel 1 zal hij al het mogelijke doen om zijn eigen vel te redden. Zo gaat hij op zoek naar de "Dead Man's Chest" om zijn vel te redden, als brave recensent zal ik hier niet gaan spoilen wat er in de kist zit, maar laat ik zeggen: "It's all a matter of having the right leverage..."

Het tempo van de film is wederom zeer hoog en Gore Verbinski weet de kijker te verwennen met enkele prachtige shots, het ene al epischer dan het andere. De muziek van Hans Zimmer is vaak onbeschaamd jatwerk uit het origineel, maar daarom niet slecht en het belangrijkste... het werkt! De special effects die ILM verzorgde zijn zoals we gewoon zijn van dit visual effects bedrijf weer van de bovenste plank. Je herkent als het ware Bill Nighy in de compleet digitale figuur Davey Jones. De verhaallijnen vullen zo goed als naadloos aan bij deel 1. Eén gigantisch gat in de verhaallijn uit deel 1 wordt zelfs gedicht (Bootstrap Bill's dood), al kan het soms wel verwarrend overkomen aangezien praktisch elk personage zijn eigen subplot heeft gekregen.

Net zoals alle Disneyfilms is het een standaard verhaal met steeds dezelfde personages: een held (Will Turner), een prinses (Elizabeth Swann), een evil bad guy (Davey Jones & Lord Becket), een schelm (Jack Sparrow), een komisch duo/trio (Pintel, Ragetti en Gibbs) en een oude wijze man (hier een jonge wijze vrouw: Tia Dalma), maar ondanks de klassieke elementen oogt deze film nieuw en fris en zet hij de kijker op zijn plaats: op het tipje van zijn stoel (bij de spannende gevechten) of zelfs op de grond (van het lachen bij de hilarische humor). Johnny Depp's performance is weer perfect, Bill Nighy als Davey Jones is schitterend en de rest van de cast doet ook goed zijn werk. Enkel Orlando Bloom weet niet echt te overtuigen en lijkt zich bij Steven Seagal en Keanu Reeves te voegen in de categorie "kartonnen gezichten".

Desondanks weten producer Jerry Bruckheimer en regisseur Gore Verbinski het publiek een goede 2,5 uur volledig in de ban te houden met een fantastisch avontuur vol 17e-eeuwse driemasters, octopusachtige slechterikken en een onbeschofte, brutale, humoristische, over-het-dek-zwalpende, rumverslaafde piraat.