Regie: Matthew Vaughn
Cast: Aaron Johnson, Nicolas Cage, Mark Strong
Genre: Actie / komedie / drama
Lengte: 106 minuten
Première: donderdag 15 april 2010
  Mogelijk schade tot 12 jaar Geweld Angst Grof taalgebruik Drugsgebruik en alcoholmisbruik
Regisseur Matthew Vaughn blijkt van alle markten thuis te zijn, hij heeft pas drie films gemaakt en die vallen allemaal binnen andere genres. Zijn debuutfilm Layer Cake was een misdaadfilm die zo van de hand van Guy Ritchie kon zijn, vervolgens verraste hij ons met de fantasyfilm Stardust en nu komt hij met een originele superheldenfilm. Gelukkig is Kick-Ass niet de zoveelste film geworden over onverslaanbare helden in latex pakjes, de film laat ons zien wat er gebeurt als mensen dénken dat ze helden zijn.

Het idee van het hoofdpersonage Dave Lizewski is dan ook niet zo gek; hoe komt het dat er miljoenen fans zijn van superhelden, terwijl niemand dit daadwerkelijk in de praktijk heeft uitgeprobeerd? Althans, niet succesvol, zo blijkt uit de introductie. Na wat middagen fantaseren met zijn geeky vrienden besluit Dave daadwerkelijk stappen te ondernemen, hij bestelt diverse materialen op internet en al snel is zijn eigen kostuum klaar. Klaar om de straat op te gaan zou je zeggen, maar het ontberen van een echte superkracht blijkt toch een probleem te vormen.

Kick-Ass

Als een soort geluk bij een ongeluk raken de zenuwen van Kick-Ass na een mislukte heldendaad zo beschadigd dat hij veel minder pijn voelt dan de gemiddelde persoon, en dit zorgt ervoor dat een filmpje van een vechtpartij waarin hij het wel erg lang volhoudt een enorme hit wordt op internet. De held met het groene kostuum wordt wereldberoemd en Dave begint te genieten van zijn status, maar uiteraard beginnen de problemen dan pas.

Het verhaal mag dan wel hoofdzakelijk draaien om de held uit de titel, de echte show wordt gestolen door Hit-Girl, een 11-jarig meisje dat door haar vader is getrained tot moordmachine om zo haar moeder te wreken. Het geweld dat hiermee gepaard gaat laat je als kijker erg ongemakkelijk voelen, het is raar om een klein meisje wapens te zien hanteren en al helemaal om haar neergeschoten te zien worden, ook al draagt ze daarbij een kogelvrij vest.

Dat legt direct ook de grootste zwakke plek van de film bloot, het is onduidelijk wat de moraal is. Het doel van de held Kick-Ass lijkt niets minder dan nobel en hij verwoordt dit goed door te zeggen dat hij de enige is die ingrijpt, terwijl de rest blijft kijken. Hiermee lijkt de film een statement te willen maken, maar dit wordt vervolgens genadeloos onderuit gehaald door de grove actiescènes met de kleine Hit-Girl. Het is dan ook erg raar dat de film in Nederland een classificering heeft van 12 jaar en ouder.

Kick-Ass

Gelukkig bevat de film ook erg veel elementen die dit goedmaken, zo is de actie erg strak in elkaar gezet en het ziet er prachtig uit. De scène waarin een first-person-shooter computerspel wordt nagebootst ziet er stijlvol uit en het kleurgebruik is op een effectieve manier erg fel. Ook leuk is de rol van Nicolas Cage als Big Daddy, hij laat hiermee wederom zien dat hij het beste is met personages die lekker maf zijn. Mark Strong is verdienstelijk als de slechterik, maar zijn personage is wel een heel erg stereotype schurk.

Het klinkt wellicht raar, maar hoofdrolspeler Aaron Johnson valt niet echt op in de film. Dat past echter in zekere zin bij de tiener die hij speelt, ook hij is een gemiddelde jongen die niemand opvalt totdat hij besluit een superheld te worden. Alles bij elkaar opgeteld blijkt Kick-Ass een typische film met waarschijnlijk net zoveel voor- als tegenstanders. Het verhaal is origineel en wordt door Vaughn stijlvol gebracht, maar de vreemde morele keuzes maken de film van tijd tot tijd erg ongemakkelijk om naar te kijken.