Regie: Jorge Blanco en Javier Abad
Cast: Dwayne Johnson, Jessica Biel, Justin Long
Genre: Animatie / avontuur / komedie
Lengte: 91 minuten
Première: woensdag 28 april 2010
  Geschikt voor alle leeftijden
Het moge bekend zijn dat animatiefilms de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond schieten. Dat is dan ook niet zo gek als je je bedenkt dat ouders steevast te maken krijgen met kinderen die blijven zeuren of ze naar 'die nieuwe tekenfilm' mogen gaan, en aangezien ze zelf dan ook mee moeten levert dit relatief makkelijk geld op. Helaas is de kwaliteit van die kinderfilms nogal wisselend, behalve de grote studio's maken maar weinig animatiebedrijven echt constant goede films.

Toch heeft deze ontwikkeling ook een positieve kant, kleine studio's krijgen nu steeds meer en meer de kans om zichzelf te bewijzen. Zo ook het Spaanse Ilion Animation Studios, die met Planet 51 hun eerste speelfilm naar de bioscoop brengen. Het bedrijf is opgericht door mensen uit de game-industrie en hun ervaring komt duidelijk naar voren, want op grafisch vlak kan de film zich redelijk meten met de grote broers als Pixar en DreamWorks. Uiteraard zijn de details niet zo perfect uitgewerkt als bij hun films, maar toch mag de studio trots zijn op wat ze uit hun computers hebben getoverd.

Planet 51

Helaas is dat wel één van de weinige verrassende aspecten van de film, met name het verhaal heeft juist enorm te lijden onder het ontbreken van originaliteit. Het basisidee is wel in orde, we zien hoe een menselijke astronaut op een vreemde planeet terechtkomt en daar onthaalt wordt als een gevaarlijk monster. De rollen worden dus omgedraaid, voor de verandering zijn wij eens de dreiging en zijn de aliens bang voor ons. Dit is een leuk concept, maar het wordt maar redelijk saai verwerkt.

We zien alles gebeuren vanuit het oogpunt van Lem, een buitenaardse tiener die moeite heeft om respect te krijgen van de mensen om hem heen. Het zou dan ook interessant geweest zijn om de aandacht nog meer te verschuiven naar hem, maar helaas gaat de film precies de voorspelbare richting op die je verwacht. Zoals bij alle kinderfilms heeft ook dit verhaal een stevige moralistische boodschap, maar dat is niet waar de kleintjes voor naar de film willen.

Planet 51

Gelukkig is er voor de ouders die noodgedwongen mee moeten gaan naar de bioscoop nog wel af en toe wat te lachen, vooral voor volwassenen zijn er genoeg referenties te vinden naar vele sciencefiction films. Voor de kinderen zitten er op enkele slapstickgrappen na maar weinig humoristische stukken in, dus het is de vraag wat ze van de film zullen vinden. Het feit dat de planeet een afspiegeling is van onze jaren vijftig zal ze waarschijnlijk ontgaan, dus wellicht hebben ze wat meer moeite om in het verhaal te komen.

Planet 51 moet het dus doen met een aardig idee dat niet zo sterk is uitgewerkt, maar de grafische kant is prima in orde en er is voor de ouders redelijk wat te lachen. Voor een eerste film is het nog redelijk boven verwachting wat de studio heeft neergezet, met een beter verhaal zouden ze van hun volgende project écht iets kunnen maken dat kan concurreren met de grotere producties. Vooralsnog hangt hun debuutfilm een beetje in het midden en met de vele animatiefilms die er uitkomen is er meestal wel een film te vinden die leuker zal zijn.

Oordeel: Waardering: 2,5 / 5