Regie: Wes Anderson
Cast: George Clooney, Meryl Streep, Bill Murray
Genre: Avontuur / animatie / komedie
Lengte: 87 minuten
Première: donderdag 29 april 2010
  Mogelijk schade tot 6 jaar Geweld Angst
Wes Anderson is een bijzonder eigenzinnige regisseur, hij heeft altijd een duidelijke visie en brengt precies naar het beeld wat hij in zijn hoofd heeft. In de pakweg 15 jaar dat hij bezig is heeft hij slechts een handjevol films gemaakt, maar ze konden vrijwel allemaal rekenen op lovende kritieken en door de jaren heen heeft hij een vaste schare acteurs verzameld die graag met hem samenwerken. In zijn nieuwste film is er geen acteur te zien, maar dat betekent niet dat we geen bekendheden horen als de stemmen van de poppen waarmee alles in beeld wordt gebracht.

The Fantastic Mr. Fox is gemaakt met ouderwetse stop-motion technologie en dit zorgt altijd voor een bijzondere sfeer. Anderson heeft het gelijknamige boek van Roald Dahl met veel oog voor detail tot leven gebracht en de film ziet er dan ook prachtig uit. Aanvankelijk was het de bedoeling om de hulp in te roepen van de gerenommeerde Henry Selick, maar nadat die ervoor koos om Coraline te maken ging die samenwerking niet door. Desalniettemin hebben Anderson en zijn team een prachtige wereld neergezet en het is dan ook lovenswaardig dat hij dit tijdrovende proces heeft gebruikt en niet de relatief goedkope computeranimaties.

The fantastic mr. Fox

George Clooney leidt ons als de vos uit de titel door de wereld heen, ooit was hij een onverbeterlijke kippendief die menig boer uit de omgeving het bloed onder de nagels vandaan haalde. Na een gevaarlijk voorval belooft hij echter aan zijn vrouw (Meryl Streep) te stoppen met de streken en op een eerlijke manier verder te leven, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en al gauw is hij weer terug op het slechte pad. Zijn favoriete slachtoffers zijn de boeren Bean, Boggis en Bunce, maar wanneer die besluiten terug te slaan komen de levens van al zijn naasten in gevaar.

Alles in deze film ademt de sfeer van Roald Dahl uit, van de eigenschappen van de personages tot en met de absurde draaiingen in het verhaal aan toe. Dat zijn werk zich uitstekend leent voor stop-motion zagen we al met James and the Giant Peach, maar Anderson heeft wellicht een nog mooiere verfilming neergezet. De combinatie van zijn bizarre humor met het werk van de legendarische schrijver is er eentje die in de toekomst nog wel vaker voorbij mag komen.

The fantastic mr. Fox

De stemmencast bestaat ook deze keer weer uit vele lievelingen van de regisseur, maar vooral Clooney springt hier bovenuit. Hij is werkelijk de perfecte persoon om de vos een stem te geven, vooral het feit dat het personage een lichte parodie is op Danny Ocean maken zijn dialogen heerlijk om te horen. Ook de rest van de cast is uitstekend gevonden, zelfs voor de kleinste rolletjes zijn er grote namen opgetrommeld.

Wes Anderson heeft nogmaals laten zien dat hij van alle markten thuis is, The Fantastic Mr. Fox is een heerlijke film geworden die perfect gebruikt maakt van de ouderwetse stop-motion technologie. Af en toe is de film wellicht een tikje te moralistisch, maar over het algemeen is het verhaal leuk om te volgen en de personages komen ondanks de houterige bewegingen echt tot leven. De regisseur staat er niet bekend om snel iets te doen wat hij al eerder gedaan heeft, maar wat ons betreft mag hij zo verder aan een volgende verfilming van Roald Dahl.